Életünk, egészségünk és a munkahely
Életünk jelentős részét töltjük munkahelyünkön, ezért fontos, hogy ennek a helynek, ahol napi tevékenységeinket végezzük a “munkafeladat” elvégzésére alkalmas kialakítása legyen. Manapság egyre több ember életében nélkülözhetetlen eszközzé vált a számítógép. Legtöbben ráadásul laptopon dolgoznak, amely kezelése nem biztosít megfelelő, egészséges testtartást a munkavégző számára. Az optimális munkavégzéshez szükséges az, hogy a munkakörnyezet a munka elvégzését támogassa és ne jelentsen a dolgozó számára egészségügyi kockázatot. A munkahelyek tervezésénél ennélfogva az ergonómiai szempontokat kiemelten figyelembe kell venni.
Ergonómia
Az ergonómia alapvető célja az ember és környezet kölcsönhatásának tanulmányozása. Az ergonómia alkalmazásával növelhető a munkavégzés hatékonysága, és javítható a biztonság, a munkaegészségügyi kockázatok csökkennek ezáltal komfortos munkahely alakítható ki a dolgozók számára. Az számítógépes munkahelyekkel szemben támasztott ergonómia követelményrendszert az ISO-9241 szabványsorozat ajánlásai fogalmazzák meg, amely alapjául szolgált az 50/1999. (IX.3) Eü.M. rendeletnek is (rendelet a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről).Környezetpszichológia
A környezetpszichológia annak a feltárásával foglalkozik, hogy hogyan hat a környezet az ember pszichés állapotára, illetve, hogy az ember érzései, személyisége hogyan vetül ki a tárgyi világba. A környezetpszichológiával 1999. óta foglalkozom, többek között az ilyen irányú kutatási eredményeimet is tartalmazza “Számítógépes munkahelyi rendszer tervezése” című szakkönyvem.
Számítógépes munkahelyi rendszer tervezése – szakkönyv
Ebben a könyvben a kedves Olvasó részletesen megismerheti a számítógépes munkahelyek speciális ergonómiai problémáit, illetve részletes gyakorlati példákon keresztül megértheti a “munkahelyi rendszer” lényegét és a tervezés fontos mérföldköveit.
1999 óta tervezek számítógépes munkahelyeket, nagyterű irodákat, call centereket és készítek a Magyar Ergonómiai Társaság tagjaként ergonómiai szakvéleményeket.
Publikációk
- MOLNÁR, R. (1998.): Munkateljesítmény nagyterű irodákban. Magyar Távközlés, IX./11. pp.:55.-59.
- MOLNÁR, R. (1999.): Munkahelyek a jövőből, Posta, I.-3. , pp. 31,-47.
- MOLNÁR, R. (1999.): Working performance in large offices . Magyar Távközlés (válogatás)
- MOLNÁR, R. (1999.): Teljesítmény-orientált nagyterű iroda kialakítása, Alkalmazott pszichológia I./3. pp.57.-63.
- MOLNÁR, R. (1999.): Munkakörnyezet kialakítása, In: Szalay Lajosné (szerk.): A személyzeti osztály, KJK Kerszöv Bp., pp.II-54/62.-II-54/74.
- MOLNÁR, R. (2000): Számítógéppel támogatott ügyfélkapcsolati munkahelyek kialakítása I. rész, Posta II.-4. pp.:12.-25.
- MOLNÁR, R. (2000): Számítógéppel támogatott ügyfélkapcsolati munkahelyek kialakítása II. rész, Posta II.-5. pp.:3.-15.
- MOLNÁR, R. (2000): Döntés-előkészítő módszer irodai munkahelyek kialakításához, Magyar Távközlés, XI./10. pp.:39.-43.
- MOLNÁR, R. (2000): Feng-shui, MEK könyv, p.143.
- MOLNÁR R. (2002): Számítógépes Munkahelyi Rendszer Tervezése, MEK könyv, p.146.
Referencia munkák
- MP Rt. – A Levélfeldolgozó Üzem ergonómiai vizsgálata (1998.)
- MP Rt.– Nagyterű iroda kialakítása informatikusoknak (1998.)
- MP Rt.– Telepostaház projekt – ergonómiai vizsgálat (1998.-2000.)
- MP Rt. – Hattyúház 9. és 10. szint irodáinak kialakítása (1999.)
- MP Rt. – Postapalota 1.,3,.6.,és 7. szint berendezése (1999.)
- MP Rt. – Ergonómiai szakvélemény az IPH-hoz (1999.)
- MP Rt. – „ A jövő postája” bútorcsalád (1999.dec.-2000. jan.)
- Szinva Net Kft. – Iroda tervezése (2000.)
- Pepper Rt. – Személyügyi rendszer szoftver-ergonómiai vizsgálata (2000.)
- Deep Space Kft. – Iroda tervezése (2000.)
- Call center bútor család tervezése (2000.-2001.)
- UPC – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
- K&H Bank – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
- ELMÜ – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
- Postai bútorcsalád ergonómiai vizsgálata és tervezése (2001.)
- TITÁSZ – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
- Mobile 24 – Iroda és call center tervezése (2008.)