Ergonómia

Életünk, egészségünk és a munkahely

Életünk jelentős részét töltjük munkahelyünkön, ezért fontos, hogy ennek a helynek, ahol napi tevékenységeinket végezzük a “munkafeladat” elvégzésére alkalmas kialakítása legyen. Manapság egyre több ember életében nélkülözhetetlen eszközzé vált a számítógép. Legtöbben ráadásul laptopon dolgoznak, amely kezelése nem biztosít megfelelő, egészséges testtartást a munkavégző számára. Az optimális munkavégzéshez szükséges az, hogy a munkakörnyezet a munka elvégzését támogassa és ne jelentsen a dolgozó számára egészségügyi kockázatot. A munkahelyek tervezésénél ennélfogva az ergonómiai szempontokat kiemelten figyelembe kell venni.

Ergonómia

Az ergonómia alapvető célja az ember és környezet kölcsönhatásának tanulmányozása. Az ergonómia alkalmazásával növelhető a munkavégzés hatékonysága, és javítható a biztonság, a munkaegészségügyi kockázatok csökkennek ezáltal komfortos munkahely alakítható ki a dolgozók számára. Az számítógépes munkahelyekkel szemben támasztott ergonómia követelményrendszert az ISO-9241 szabványsorozat ajánlásai fogalmazzák meg, amely alapjául szolgált az 50/1999. (IX.3) Eü.M. rendeletnek is (rendelet a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről).Környezetpszichológia

A környezetpszichológia annak a feltárásával foglalkozik, hogy hogyan hat a környezet az ember pszichés állapotára,  illetve, hogy az ember érzései, személyisége hogyan vetül ki a tárgyi világba. A környezetpszichológiával 1999. óta foglalkozom, többek között az ilyen irányú kutatási eredményeimet is tartalmazza “Számítógépes munkahelyi rendszer tervezése” című szakkönyvem.

Számítógépes munkahelyi rendszer tervezése – szakkönyv

Ebben a könyvben a kedves Olvasó részletesen megismerheti a számítógépes munkahelyek speciális ergonómiai problémáit, illetve részletes gyakorlati példákon keresztül megértheti a “munkahelyi rendszer”  lényegét és a tervezés fontos mérföldköveit.

1999 óta tervezek számítógépes munkahelyeket, nagyterű irodákat, call centereket és készítek a Magyar Ergonómiai Társaság tagjaként ergonómiai szakvéleményeket.

Publikációk

  1. MOLNÁR, R. (1998.): Munkateljesítmény nagyterű irodákban. Magyar Távközlés, IX./11. pp.:55.-59.
  2. MOLNÁR, R. (1999.): Munkahelyek a jövőből, Posta, I.-3. , pp. 31,-47.
  3. MOLNÁR, R. (1999.): Working performance in large offices . Magyar Távközlés (válogatás)
  4. MOLNÁR, R. (1999.): Teljesítmény-orientált nagyterű iroda kialakítása, Alkalmazott pszichológia I./3. pp.57.-63.
  5. MOLNÁR, R. (1999.): Munkakörnyezet kialakítása, In: Szalay Lajosné (szerk.): A személyzeti osztály,  KJK Kerszöv Bp., pp.II-54/62.-II-54/74.
  6. MOLNÁR, R. (2000): Számítógéppel támogatott ügyfélkapcsolati munkahelyek kialakítása I. rész, Posta II.-4. pp.:12.-25.
  7. MOLNÁR, R. (2000): Számítógéppel támogatott ügyfélkapcsolati munkahelyek kialakítása II. rész, Posta II.-5. pp.:3.-15.
  8. MOLNÁR, R. (2000): Döntés-előkészítő módszer irodai munkahelyek kialakításához, Magyar Távközlés, XI./10. pp.:39.-43.
  9. MOLNÁR, R. (2000): Feng-shui, MEK könyv, p.143.
  10. MOLNÁR R. (2002): Számítógépes Munkahelyi Rendszer Tervezése, MEK könyv, p.146.

Referencia munkák

  1. MP Rt. – A Levélfeldolgozó Üzem ergonómiai vizsgálata (1998.)
  2. MP Rt.– Nagyterű iroda kialakítása informatikusoknak (1998.)
  3. MP Rt.– Telepostaház projekt – ergonómiai vizsgálat (1998.-2000.)
  4. MP Rt. – Hattyúház 9. és 10. szint irodáinak kialakítása (1999.)
  5. MP Rt. – Postapalota 1.,3,.6.,és 7. szint berendezése (1999.)
  6. MP Rt. – Ergonómiai szakvélemény az IPH-hoz (1999.)
  7. MP Rt. – „ A jövő postája” bútorcsalád (1999.dec.-2000. jan.)
  8. Szinva Net Kft. – Iroda tervezése (2000.)
  9. Pepper Rt. – Személyügyi rendszer szoftver-ergonómiai vizsgálata (2000.)
  10. Deep Space Kft. – Iroda tervezése (2000.)
  11. Call center bútor család tervezése (2000.-2001.)
  12. UPC – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
  13. K&H Bank –  Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
  14. ELMÜ – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
  15. Postai bútorcsalád ergonómiai vizsgálata és tervezése (2001.)
  16. TITÁSZ – Call center ergonómiai vizsgálata (2001.)
  17. Mobile 24 – Iroda és call center tervezése (2008.)