Képzéskoordinációs Központ – ergonómiai szakvélemény

Képzéskoordinációs Központ – ergonómiai szakvélemény

A Képzéskoordinációs Iroda (Üllői út 317.) elsősorban felnőttképzés megvalósítására jött létre. Amennyiben az itt tartott oktatások időtartama nem éri el a napi 4 órát, akkor az oktató helyek nem tekinthetők számítógépes munkahelynek, ennek ellenére, mivel az oktatás tablet eszköz támogatásával történik, amiatt érdemes ergonómiai szempontból értékelni az oktatásra kialakított termet.

Az oktatóterem több szempontból sem felel meg a számítógépes munkahelyekkel szemben támasztott ergonómiai követelményeknek.

1. Kép  Az oktatóterem

Látható, hogy az alkalmazott világítás direkt káprázást okoz. Az opál műanyag fedésű LED lámpatesteket ott érdemes alkalmazni, ahol nincsen szüksége káprázás-mentesítésre és a homogén fénytér biztosítása elegendő.

Ebben az esetben a számítógépes felület használata miatt célszerűbb lett volna káprázás-mentes, prizmás megoldást alkalmazni.

Az 1. ábrán látható, hogy mi a  különbség a káprázás-mentes és az opál lapos világítás között.

1. ábra LED lámpatestek jellemzői

A direkt káprázás látási fáradtságot okoz, ami egy oktatási központ esetében sem szerencsés (egy munkahely esetében sem), mert csökkenti a koncentrációt és a tanulás minőségét.

Az 1 képen látható továbbá, hogy a kivetítő túl alacsonyan helyezkedik el, emiatt a terem távolabbi végéből már nem jól látható. Nagyjából 40-50 cm-rel kellene magasabban elhelyezni ahhoz, hogy a láthatósága megfeleljen.

Az 1. képen látható, hogy az asztalok elhelyezése sem felel meg az ergonómiai követelményeknek. Az direkt és az indirekt káprázás elkerülése érdekében ugyanis úgy kell elhelyezni a monitort, hogy a világítás és az ablakok síkjára a monitor képernyőjének síkja merőleges legyen. Sajnos itt párhuzamos, ami azzal a következménnyel jár, hogy az ablakkal szemben ülő személyek számára az ablak direkt káprázást okoz, az ablaknak háttal ülőknek pedig indirekt káprázást, ami szemfáradáshoz vezet, a fent részletezett következményekkel.

2. Kép  Indirekt káprázás a monitoron

A 2. képen látható, hogy az opál lapos világítás indirekt káprázást is okoz, ami  csökkenti a kis mérető monitorok láthatóságát.

Az 1. képen látható, hogy a hallgatók milyen görnyedt testtartásban kénytelenek az oktatást követni a célnak nem különösebben megfelelő tableteken.

A választott oktatási eszköz elsősorban óvodások tanítgatására tervezték és nem felnőttképzésre. A tabletes óvodás-képzés lényege az érintőképernyős használat, ami itt láthatóan nem valósul meg, vagyis teljesen felesleges az alkalmazása. A felnőttek testmagassága a használatot kényelmetlenné és ergonómiai szempontból a „kényszertesttartások” huzamos fennállása miatt egészségkárosítóvá is teszi, ami a  váll, a hát és a nyak izmainak kifáradása húzódáshoz, vagy fájdalmas gyulladáshoz is vezethet.

A tableten a karakterek annyira kicsik, hogy az idősebbek részére még szemüveggel sem láthatók. 

2. ábra  LCD kijelzős monitor elhelyezése munkaasztalon

A 2. ábrán látható, hogy az ergonómiai szempontból helyes testtartáshoz  50-55 cm-es monitor-szem távolság szükséges úgy, hogy a monitor síkja a szemsík alatti 35 fokos síkra merőleges legyen.  Ez az ergonómiai szempontból helyes testtartás nem valósítható meg laptopok esetén csak külön billentyűzet használatával és a laptop laptop-állványom történő elhelyezésével.   Hagyományos LCD monitor esetén az ideális beállítást a monitor magasságának állításával könnyedén elérhetjük.  Az oktatásra alkalmazott tableteknél a kis méret miatt gyakorlatilag az ideális testtartást biztosító elhelyezés nem oldható meg. Esetleg több irányban elmozdítható flexibilis állvánnyal, de ettől még az olvashatóság problémája nem fog megoldódni.

Javaslatok

  1. Az alkalmazott világításnál szükséges lenne az opál paneleket lecserélni káprázás-mentes prizmás burkolatra.
  2. Az asztalok elhelyezését szükséges lenne megváltoztatni úgy, hogy a monitorok síkja merőleges legyen az ablakok síkjára.
  3. A kivetítőt a jobb láthatóság érdekében 40-50 cm-rel magasabban kell elhelyezni.
  4. Az alkalmazott tablet oktatási eszközök teljes lecserélése lenne a legcélszerűbb, illetve amennyiben lehetséges normál méretű 17”-os monitorokat kell helyettük beszerezni.
Author Image
Reka22